Guide til flyttemelding

Guide til flyttemelding, slik melder du flytting på nett.

Det er mange som synes at flytting er slitsomt og mye å huske på. Derfor har vi laget en fin liten guide til deg som trenger hjelp med å sende flyttemelding på nett.
Å melde flytting er ikke så vanskelig som man kanskje skulle tro. Før i tiden var man nødt for å møte opp personlig på skattekontoret og melde flytting gjennom å fylle ut flyttemeldingskjema. Nå har denne prosessen blitt effektivisert og man trenger ikke lenger å møte opp hos Skattekontoret. Flyttemelding kan sendes på nett.

 

 

Slik melder du flytting

Slik melder du flytting på nett, følg 5 enkle steg

  1. Logg deg på Altinn.no
  2. I skjemaoversikten finner du skjemaet «Flyttemelding for flytting innenlands (RF-1400)». Klikk på denne
  3. Fyll ut skjemaet. Hvis du ikke har alt klart kan du lagre skjemaet og fortsettte senere
  4. Flytter du til en leilighet med flere enheter er det viktig å huske på bolignummer*.
  5. Når skjemaet er fylt ut sender du inn skjemaet. Ferdig.

Hva er bolignummer

Alle leiligheter skal ha sin egen adresse, på lik linje med eneboliger. Bruksenhetsnummeret (bolignummeret) er leilighetens unike adresse. Bolignummeret består av en bokstav og fire tall. Denne finner du som regel i dørkarmen i ytterdøren. Bokstaven og de to første tallene angir hvilken etasje leiligheten ligger i, og de to siste angir leilighetens nummer i etasjen, regnet fra venstre mot høyre.

Trenger du flyttehjelp anbefaler vi å sjekke ut Flyttefoten as. Et flyttebyrå i Oslo med lang erfaring og fornøyde kunder. For andre gode tips til flytting eller om du ønsker å lese mer om flytteforsikring kan du gå til jegskalflytte.no

Guide: slik melder du flytting

Skjema flyttemelding på nett

Privatpersoner som er bosatt i Norge som flytter til annen adresse i Norge kan sende flyttemelding på nett.
Flytter du fra eller til må du fylle ut flyttemelding på papir. Det samme må du dersom:

  • Skal flytte til Svalbard (kontakt skattekontoret i Longyearbyen for skjema)
  • Har hemmelig adresse
  • Er under 18 år
  • Er umyndiggjort
  • Har D-nummer

Gå til denne lenken for å lese mer om flyttemelding på nett.

Hvordan melde i fra når en person dør?

Når en person dør, blir adressen automatisk fjernet i Folkeregisteret. Det blir derfor ikke sendt ut skattemelding eller skatteoppgjør med mindre det er registrert en kontaktperson for avdøde i Folkeregisteret. Kontaktperson blir registrert når skifteform er valgt og meldt til tingretten.

Er det snakk om et dødsbo må bobestyrer bestille midlertidig ettersending av posten som er adressert til den som er død eller konkurs. Tjenestene kan ikke benyttes for privatpost adressert til firma (arbeidsplass) eller institusjon (sykehus, skole, hotell, internat o.l.) eller post adressert til Poste Restante. Har du andre spørsmål dødsbo i Oslo anbefaler vi å ta kontakt med Majoren Flyttebyrå som har lang erfaring med å rydde dødsbo.