Melde flytting

Skal du flytte, men synes at det virker litt komplisert å melde flytting? Da vil det nok gjøre deg glad å høre at dette er noe det er mulig å få hjelp til!

Slik melder du flytting

Det å melde flytting er ikke like vanskelig som det kan høres ut. Før var det slik at man var nødt til å møte opp fysisk på skattekontoret for å melde flytting. I 2023 har imidlertid denne prosessen blitt effektivisert i svært stor grad.

Om du skal melde flytting, så trenger du ikke å planlegge når du skal gjøre det, siden det å melde flytting ikke lenger forutsetter at du møter opp på skattekontoret. I dag trenger du bare å logge seg inn i Altinn, og så melder du flytting der. Enklere blir det ikke!

Melde flytting

Disse må du melde flytting til

Men prosessen med å sende flyttemelding, er litt mer kompleks enn som så. Det er nemlig ganske mange du er nødt til å informere om adresseendringen, uavhengig av om det er nært forstående eller om det allerede har skjedd.

Nedenfor skal vi ta en nærmere titt på hvem du må melde flytting til.

Folkeregisteret

Aller først bør du gjøre en flyttemelding til Folkeregisteret. Som navnet tilsier, så er dette et register over alle som er bosatt i Norge.

Å melde flytt til Folkeregisteret er noe du kan gjøre tidligst 31 dager før eller 8 dager etter at flyttingen har funnet sted.

Det er viktig at du husker å gjøre dette, for du risikerer å bli ilagt forelegg (kalt bot på folkemunne) ved å ikke gjøre det.

Skatteetatens

Deretter er du nødt til å sende en flyttemelding til Skatteetaten. Hensikten med dette, er at du skal betale skatt til din rettmessige kommune.

Dette forutsetter naturligvis at du faktisk har flyttet fra en kommune til en annen kommune, så det er ikke sikkert dette gjelder for deg. Men du er likevel nødt til å melde flytting til Skatteetaten også.

Posten

Etter at Folkeregisteret og Skattetaten er unnagjort, er det på tide å melde flytting til Posten. Det vil føre til at brevene som offentlige instanser (Skatteetaten, banken, osv) sender til deg, blir sendt til din nye adresse.

Øvrige aktører

Deretter venter det møysommelige arbeidet med denne prosessen. Det er nemlig å endre adressen på alle brukerkontoene som du har på forskjellige nettsider.

Å melde flytting på nett

Fyll ut flyttemelding på Altinn

Om du skal melde flytting, så vil det være en god idé å gjøre dette via Altinn. Årsaken er nemlig at du slår to (eller flere) fluer i ett smekk, fordi flyttemelding i Altinn sendes til både Folkeregisteret, Skatteetaten og Posten.

Koster det noe med flyttemelding

Det er imidlertid noe veldig mange lurer på, og det er om det koster noe å gjøre en flyttemelding på nett. Det er både et enkelt og et litt mer komplekst svar på dette spørsmålet.

Det enkle svaret er at det ikke trenger å koste noe å melde din flytting. Dette forutsetter imidlertid at du sender flyttemeldingen selv gjennom Altinn og informerer øvrige aktører på egen hånd.

Men om du hyrer inn noen til å sende flyttemeldingen på vegne av deg, så må du nok betale en liten sum for at de skal gjøre det.
Trenger du flyttehjelp i Oslo, ta kontakt med Majoren Flyttebyrå Oslo AS.

Flyttemelding – spørsmål og svar

 

Når du skal flytte må du sende flyttemelding. Dette kan du gjøre gratis gjennom Skatteetatens sine nettsider. En flyttemelding må du sende tidligst 31 dager før du har planlagt å flytte og senest 8 dager etter at du har flyttet til nytt bosted.


Har du glemt å sende flyttemelding anbefaler vi at du raskt går inn og melder flytting. Har du ikke oppgitt bostedsadresse skal du registreres uten fast bosted. Etter ny folkeregisterlov som trådte i kraft 1.oktober 2017 kan folkeregisteret myndigheten gi bøter hvis man ikke har oppgitt hvem som bor på adressen.